04 juni 2009

Marcus Gunn Syndrom!

I onsdags var jag å mamma på BVC med Liam. Han skulle till läkaren för å kolla den kulan han har i huvudet. Det var en ofarlig fettknöl. Den kan opereras bort om den blir infekterad men då måste han sövas :( Och min BVC tant berättade att hon ska sluta så jag får en annan. Hon visste inte vem än men skulle få veta det. Efter min tid den 2 Sep så byter jag BVC mottagning och kommer då inte ha Liam i arvika.

Sen ville jag berätta om det där nervfelet Liam har. Det heter Marcus Gunn syndrom och drabbar 5% av alla nyfödda. Får Liam syskon är chansen väldigt stor att dom oxå får det. Nu vet vi ju inte om det e jag eller Fredrik som bär på det så får jag inte barn med han kanske mina andra barn får det å tvärtom för han. Så man kan ju hoppas att det kommer från han. Iaf så var det viktigt att man förklarade för Liam vad det är för nått så han vet å stöttar honom under uppväxten så han inte blir mobbad. Han kan växa i det så det syns mindre. men kan även vara som det är nu. Går att operera det när han blir äldre men är inget jag tänkt han ska göra än då iaf. Så får se hur det utvecklar sig.

Nu ska jag gå å sova. I morgon ska jag skriva kontrakt på hus för den 1 Juli flyttar jag :D

1 kommentar:

  1. Hej Jessica!
    Vill bara lugna dig lite... Marcus Gunn är inte alltid ärftligt. Det är i ett fåtal familjer man har sett det och då har det även varit åtföljt av andra allvarligare ögonfel och liksom varit en bieffekt snarare än något annat. I normala fall uppstår det spontant.
    Framtida syskon kommer med största sannolikhet inte få det.

    SvaraRadera